Belsővé váló fény: 4 késő őszi slow tipp a testi, lelki feltöltődéshez

2022. november 01. | Meditáció

Novemberben már jócskán benne vagyunk az őszben, sűrűsödnek a teendőink, a határidőink, miközben egyre kevesebb fényhez jutunk, és legszívesebben nagyokat aludnánk délutánonként. A külvilág elvárásai és belső igényeink közti kettősség meglátszik energiaszintünkön is, fáradtak, fásultak vagy idegesek lehetünk. Hogyan tudnánk elég feltöltődésben részesülni rohanó napjaink során?

A régmúlt emberei az enyészet és az őszutó havának is hívták a novembert. Az elnevezések is jelzik, hogy ilyenkor már lelkileg és testileg is készülődtek a télre, hiszen a külső világból egyre kevésbé számítattak élelemre, energiára. A fény egyre inkább belsővé vált, ezt mutatják novemberi ünnepeink is. Ilyen például Márton napja, amikor lámpásokat gyújtottak, mintha csak a távozó fényt szerették volna bepalackozni télire. A befelé húzódó lelki folyamatok a modern világban is érezhetőek, legalábbis lenne igényünk a visszahúzódásra. Ha a kötelességeink nem ugyanazt, vagy még talán szorosabb tempót diktálnánk, mint nyáron, amikor még tele vagyunk vitalitással és a külső fényből is eleget kapunk.

A feltöltődés ezért kulcsfontosságú ilyenkor, hogy közelebb kerüljünk belső igényeinkhez. Nem kell nagy és kivitelezhetetlen szabadságolásokra, ejtőzésekre gondolni – bár az sem lenne rossz -, a kisebb, ám de rutinszerű öngondoskodási rítusaink talán többet is tehetnek értünk.


Szezonális étkezés, meleg ételek fogyasztása

Tök, pasztinák, cékla, retek, répa, birsalma, dió, mogyoró, körte, szőlő – a helyben termő szezonális zöldségek a legfinomabbak, legzamatosabbak, legegészségesebbek és legkörnyezetkímélőbbek. Az evés lehet az öngondoskodásunk része is, ha nem pusztán táplálkozásként, hanem táplálásként tekintünk rá. A tudatos étkezés (vagyis az étkezésünkre való szándékos, pillanatról pillanatra, ítélkezés nélküli odafigyelés) egy olyan megközelítés, amely az ételről szerzett érzéki tapasztalatainkra összpontosít. A célja az, hogy megízleljük a pillanatot és az ételt, érzékszerveinkkel jelen legyünk az étkezési élményben. A mindful eatingnek nemcsak pszichológiai hatásai vannak, de a hosszabb rágási folyamat miatt emésztésünkre is jó hatással van. Rágásnál amiláz, egy emésztőenzim termelődik a szájban, és beindítja a szénhidrátok emésztését, illetve mivel a fogak kisebb darabokra őrlik az ételt, így az emésztőrendszerben lévő enzimek jobban le tudják bontani. A kutatások azt is kimutatták, hogy a rossz rágás összefügg a tápanyag-felszívódás csökkenésével.


A szándékos lassúság a rágásban csökkentheti a stresszt is. Mivel a stressz köztudottan hozzájárul az emésztési problémákhoz, a tudatos rágás bizonyos emésztési problémákat is javíthat. A meleg ételek szintén segítik az emésztést. Mivel a szervezetünk az ételt testhőmérsékletűvé alakítja, ezért a hideg ételek esetében először fel kell azokat melegítenie ahhoz, hogy meg tudjuk emészteni, a meleg ételek fogyasztásával tehát rengeteg energiát megspórolunk. A novemberben uralkodó rendszertelenséget, csapongást az étkezési rutinnal is tudjuk csillapítani, ha törekszünk arra, hogy lehetőleg ugyanabban az időben étkezzünk.


Lágy, áramló mozgás

Ősszel érdemes kipróbálunk egy lágyabb áramlóbb mozgást a túl megerőltető mozgásformák helyett. Későősszel már gyakran érezhetjük úgy, kifogytunk az erőnkből, nincs semmihez sem kedvünk. A megerőltető edzés emeli a kortizol szintjét, ami stresszt jelent a testünknek. A gyengéd, önmagunkra fókuszáló, de rendszeres mozgás leviszi a stresszt. A nem túl nagy kihívást jelentő, visszafogott és fenntartható testedzés is növeli az energiaszintet, hiszen fokozza az agy és a szövetek oxigén- és tápanyagellátását.

A rendszeres séta megnyitja az ötletek szabad áramlását, és egyszerű megoldás a kreativitás és a fizikai aktivitás növelésére. 48 egészséges főiskolai hallgatón végzett tanulmányban azt találták, hogy a séta nagy hatással volt a kreativitásra. A résztvevők több mint 80 százaléka kreatívabb volt séta alatt, mint amikor ült. Egy 21 résztvevővel végzett vizsgálatból az is kiderült, hogy a szorongás és a feszültség is csökkent a gyaloglási program után. Ősszel sokkal jellemzőbbek ránk a szorongó, frusztrált, zizegő érzetek, amit a séta nagyon jól tud csillapítani.


Korai lefekvés

Novemberben a korai sötétedés is jelzi, hogy érdemes változtatnunk a napi rutinunkon, és korábbra időzíteni a lefekvést. Erre az igényünk is nő, hiszen ahogy lemegy a nap, az agy a fény hiányán keresztül érzékeli, hogy ideje aludni. Ilyenkor melatonin szabadul fel, és ez más neurokémiai anyagokat indít el, amelyek beindítják azt a folyamatot, amely néhány óra múlva felkészít minket az alvásra. Ha az ütemtervünk ebbe nem illeszkedik, akkor megzavarodik ez az érzékeny rendszer. Ha elkezdünk rendszeresen, időben lefeküdni, akkor testünk hamarosan megtanulja, mikor kezdjen hozzá azokhoz a komplex belső, hormonális folyamatokhoz, amelyek végül mély, pihentető alváshoz segítenek hozzá.

Ezt a folyamatot mi is megsegíthetjük, ha teret adunk elalvás előtt az elcsendesülésnek. Például veszünk egy nem túl forró fürdőt, vagy olyan gyógynövényeket veszünk magunkhoz, amelyek segítenek a szimpatikus idegrendszerünk lekapcsolásában. Nehéz persze megmondani, mikor van a legoptimálisabb idő az elalvásra, a kutatások általában 10-11 órát szoktak javasolni felnőtt emberek esetében. Az idő megadása az alvás és ébrenlét közötti átmenetnek, az alvásra való testi-lelki felkészülés időzítése azonban segíthet, ha nagyon eltolódott nálunk ez az időpont.


Meditáció

A november egyrészt szembesíthet a gyász, az elengedés, a lemondás témáival. Másrészt az év vége felé közeledve felgyorsulnak az események, egyre több határidőt kellene betartanunk, és feszültséget okozhat, hogy sosem jutunk teendőink végére. Minden alkalommal, amikor úgy döntünk, hogy nem követünk figyelmünkkel egy gondolatot vagy érzelmet, és minden alkalommal, amikor úgy döntünk, hogy a jelen teljességében és szabadságában maradunk, elengedést tanulunk. A meditáció megtanít arra, hogy az elengedés nemcsak lehetséges, de nagy megkönnyebbüléssel is jár. De a meditáció segítségével egész történeteket is elengedhetünk, amelyeket főként a nehézségek idején mondunk magunknak, hiszen egy idő után már felismerjük ezeket a mintázatokat, ahelyett, hogy elhinnénk őket. És nem utolsó sorban segít a megpihenésben is a gondolatok között, amire különösen nagy szükségünk van ebben a borús időszakban.


Novemberi meditációs válogatásunk a slowtime.hu oldalunkról: Feltöltődés


Oszd meg másokkal is a cikket!

Hírlevél

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy elsők között értesülhess kedvezményeinkről, ingyenes programjainkról és új meditációs anyagainkról. 

Kapcsolódó bejegyzések

Hozzászólások

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hírlevél

Pin It on Pinterest