Hogyan lesz kiegyensúlyozott a reggel?

2022. január 12. | Stressz

„Az ébredés mindig új élet.” – El Kazovszkij. Legyen más a reggel!

Sok babona szól arról, hogyan érdemes kezdenünk az újévet ahhoz, hogy boldogak legyünk.  Ám afelett könnyen elsiklunk, hogyan induljunk neki a napnak ahhoz, hogy kiegyensúlyozottabbak legyünk még a januárban hirtelen berobbanó, szervezetünk téli igényeivel, a pihenéssel szöges ellentétben álló pörgés ellenére is. Pedig van még a kávénál is hatékonyabb eszköz arra, hogy kiegyensúlyozottan kezdjük a napot: ha egy kis tudatosságot viszünk a reggeleinkbe.


Reggeli szorongás

Előfordult már, hogy reggelente száguldó gondolatokat vagy szorongást tapasztalsz, mielőtt még le sem nyomtad az ébresztőt? Bár nem orvosi szakkifejezés, az úgynevezett reggeli szorongás arra utal, hogy stressz és aggodalom érzésére ébredünk. Bár ezek a tünetek jelei lehetnek szorongásos zavarnak is, életünk aktuális történései vagy életmódunk önmagában is predesztinálhat a hajnali szorongásra. Ahogy a hormonjaink is: a „stresszhormon” kortizolt a mellékvesék bocsátják ki félelemre vagy stresszre adott válaszként. A kutatók tanulmányozták a kortizol ébredési szintjét, és azt találták, hogy a kortizol az ébredés első órájában a legmagasabb azoknál az embereknél, akiknek életük során fokozott a stressz szintje. A kortizol szint azonban normális esetben is magasabb reggel, mint a nap bármely más szakában, ugyanis ilyenkor mellékveséink – mintha csak kávéfőzők lennének – jó nagy adag kortizolt termelnek, hogy egyáltalán fel tudjunk ébredni. 

A reggeli stresszes gondolatok és a testben jelenlévő, mégis sokszor nem is tudatosított kényelmetlen érzések automatikusan arra ösztökélhetnek minket, hogy kipattanjunk az ágyból, és azonnal belekezdjünk teendőink sorába – ezzel is csillapítani próbálva a szorongást. Pedig pár percnyi megállással, például a reggeli meditáció előtérbe helyezésével egész napra megadhatjuk a nyugalom és a kontroll érzését magunknak, az általa felszabaduló endorfin pedig nemcsak érzelmi jólétünket növeli, de energiaszintünket is. Már tíz perc reggeli csend is építi a fókuszt a nap folyamán, nem véletlenül mutatták ki kutatások, hogy a meditáció ideális időpontja a reggel. A reggeli stressz ellenszere lehet az is, ha kimozogjuk akár egy néhány perces tánccal. Egy kiegyensúlyozott reggelnek már előző este is megágyazhatunk azzal, ha késő este már nem eszünk, ha sötétedés után minél inkább elkerüljük a kékspektrumú fényeket, csökkentjük a zajártalmat, ami mind befolyással van a kortizol szintünkre. 


Gyakorlat: Tervezett aggódás

Ha úgy találjuk, hogy a reggeli szorongást túl nehéz kezelnünk, dönthetünk úgy is, hogy tíz percre legalább elfogadjuk ezeket az érzéseket úgynevezett „tervezett aggódással”, amikor nyugodtan pöröghetünk kicsit a kesze-kusza gondolatainkban. Tíz perc elteltével, amikor az időzítő lejár, már könnyebben léphetünk tovább az öngondoskodási stratégiákra. Bár a szorongás sokszor nem kapcsolható ki úgy, mint az időzítő, ez a megközelítés lehetővé teszi, hogy el- és felismerjük az aggodalmat, és konkrét időt adjunk magunknak az öngondoskodásra vagy kellemes rituálék elvégzésére még ezeken a szürke téli reggeleken is.



Ajánlott meditáció a slowtime.hu oldalunkról: Kiegyensúlyozottan kezdeni a napot


Oszd meg a cikket másokkal is!

Hírlevél

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy elsők között értesülhess kedvezményeinkről, ingyenes programjainkról és új meditációs anyagainkról. 

Kapcsolódó bejegyzések

Hozzászólások

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Hírlevél

Pin It on Pinterest