Mindfulness gyakorlat a bizonytalansággal járó stresszre

2021. szeptember 09. | Stressz

„Amikor semmi sem biztos, minden lehetségesnek tűnik.” – Margaret Drabble

Ritkán érkezünk meg életünkben az idézetben rejlő bölcsességhez, hiszen a változás általában rengeteg bizonytalanságot, ezzel együtt szorongást hoz. Az ősz ezért sokak számára nehezebb időszak, a természet látványos változása tudattalanul okozhat stresszt és indíthat el bennünk olyan belső folyamatokat, amelyek kibillenthetnek minket egyensúlyunkból. Külső világunkban is talán ilyenkor történik a legtöbb változás, ami gyakran megváltoztatja megszokott napi ritmusunkat.


Dolgaink kimenetelének bizonytalansága, a „talán igen, talán nem” állapot kutatások szerint nagyon megterhelő agyunk számára, mert a biztos tudás hiánya számára egyet jelent a veszéllyel. Bizonytalanság-intoleráns agyunk ezért inkább felkészül a legrosszabbra, és túlozza el a veszélyhelyzeteket, mintsem belenyugodjon a bizonytalanságba.



Pedig valójában kevés esetben tudhatjuk azt, hogy mekkora hatásunk van a dolgok lehetséges kimenetelére, melyik forgatókönyvnek van a legnagyobb esélye, és hogyan változtathat viselkedésünk a végeredményen. A túl sok információ gyűjtése és a túlgondolás azonban nem ad igazi biztonságérzetet, épp ellenkezőleg: gondolataink bizonytalanok és elillannak, a rengeteg információ pedig összezavaró lehet és stresszt okozhat.


Mik lehetnek a horgonyaink a változásban? – Mindfulness gyakorlat a bizonytalansággal járó stresszre

Végigvehetjük mentálisan, mi az, amit teljes mértékben tudunk kontrollálni (például relaxációval hathatok a stresszre), amit csak részben tudok kontrollálni (például a másokkal való együttműködés), és amit egyáltalán nem (időjárás, mások érzései, gondolatai), de tudok hozzá alkalmazkodni. Kutatók szerint a bizonytalanság miatt érzett szorongást a leginkább a jelenre való fókusz enyhíti, így akár most is megnevezhetsz három illatot, amit jelenleg a szobában érzel. A jól bevált, kényelmesen követhető napi rutin visszaadja a kontroll érzetét, biztonságot nyújt. A gondolataink között sokszor feleslegesen keresett biztonság, megnyugvás otthona lehet inkább a testünk, amely biztos pontként tart meg minket. Csontjaink szilárdságának érzékelésével például testi megtapasztalást nyerhetünk a biztonság érzetéről.


Kapcsolódó meditáció a slowtime.hu oldalunkról: Biztos pont a bizonytalanságban ››


13 vezetett mindfulness meditáció: biztos pont a bizonytalanságban

Oszd meg a cikket másokkal is!

Hírlevél

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy elsők között értesülhess kedvezményeinkről, ingyenes programjainkról és új meditációs anyagainkról. 

Kapcsolódó bejegyzések

Hozzászólások

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Hírlevél

Pin It on Pinterest